Viitaten Jonin edelliseen tekstiin, niin olen hänen kanssaan yhtä mieltä sähkön kiinnostamattomasta maineesta nuorten keskuudessa. Mielestäni sähköllä ei ole selkeää imagoa, kuten esimerkiksi tietoliikennetekniikka alat ovat saavuttaneet trendikkään ja nuorekkaan maineen Nokian avustuksella. Sähkön imago ei ole huono, vaan se on mitäänsanomaton.
Vietin viime sunnuntain Helsingin Messukeskuksessa Omakoti –messuilla, jossa markkinoimme sähköala.fi- sekä urakoitsija.fi –sivustoja. Ständillä keskustelin mukanamme olleen sähköurakoitsijan kanssa sähköalan nykyisestä imagosta ja kuinka se on muuttunut viimeisten 30 vuoden aikana. Toisin sanoen hän kertoi ja minä kuuntelin.
Sähköurakoitsijana lähes kolmekymmentä vuotta toimineena hänellä oli selkeä näkemys sähköalan radikaaliin inflaatioon. Alalta puuttuu ns. lippulaivayritys!
Sähköurakoitsija perusti urakointiliikkeensä vuonna 1980, jolloin ala oli vielä kova sana. Sähkö oli kaikkien huulilla ja sitä opiskelevat olivat korkealla nuorten keskinäisessä arvostusasteikossa. Hän sanoikin, että silloinen sähköalan yritys Strömberg oli vähän kuin Nokia nykyään. Strömbergillä töissä olevia katsottiin ylöspäin ja heitä pidettiin "kovina tyyppeinä".
Sähköala tarvitsisi jotain mediaseksikästä suurta alan toimijaa, joka imisi ja kiinnostaisi nuoria valitsemaan alakseen sähkön. Sähkön tarpeellisuus, kuten hyvin tiedämme, ei ole hävinnyt mihinkään.
tiistai 24. huhtikuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti