En voi olla tarttumatta Jonin tekstissä mainitsemaan aiheeseen c-ohjelmoinnista. Samoin kuin hän, olen kolmatta vuotta SÄHKÖä opiskeleva teekkari, joka on kärsinyt enemmän kuin tarpeeksi ei-ohjelmoivien ihmisten painajaiseksi suunnitellusta kurssista. Ihmettelenkin suuresti kyseisen kurssin tarpeellisuutta omissa opinnoissani. Suuntana luen sähkötekniikkaa ja pääaineena, tällä hetkellä, on valaistustekniikka.
Tarpeellisuudesta puhumattakaan, kurssin suurin ongelma on opettajien täydellisesti epäonnistunut mitoitus kurssiin vaadittavan työmäärän sekä siitä saatavien opintopisteiden välillä. Koska olenhan teekkari, laskelmoin hieman kurssin vaatimuksia siihen käytettävän ajan sekä siitä saatavien opintopisteiden suhteen.
Tämän c-ohjelmoinnin peruskurssin parissa, jonka laajuus on neljä opintopistettä (n. 2,5 ov), käytän kevään aikana n. 90 tuntia (ei edes luennot mukana). Tämän lisäksi tulee tunnit tenttiin valmistautumisesta. Yhteensä työmäärä on siis yhden lukukauden aikana (4 kuukautta) n. 105 tuntia neljälle opintopisteelle. Huomautukseksi vielä, että näillä työmäärillä arvosanaksi minulle tulee 0,1 tai (epäilen suuresti) 2.
Vertailuksi voisin mainita, että fysiikan peruskurssi (6 op) vaatii keskimäärin minulta 2 tuntia töitä viikossa (ei luennot mukana) 14 viikon ajan. Jos laskemme tenttiin valmistautumisen mukaan niin töitä tulee lukukauden aikana n. 45 tuntia kuudelle opintopisteelle. Edellisten kurssien kokemuksiin perustuen tulen saamaan kurssista arvosanaksi 3.
Yhteenvetona näistä voidaan vetää, että c-ohjelmoinnissa käytän reilut 26 tuntia yhtä opintopistettä kohti, kun taas fysiikassa työmäärä on alle 8 tuntia/opintopiste. Työmäärä on siis c:ssä yli kolme kertaa suurempi ja todennäköisyys, että tarvitsen tulevaisuudessa hiessä oppimiani ohjelmoinnin saloja, on pieni. Ohjelmoinnissa taistelen läpipääsystä veren maku suussa, kun taas fysiikassa kyseisillä tuntimäärillä minulla on mahdollisuus irrottautua binäärioppilaan maineestani saavuttamalla kerrankin arvosanaksi jotain muutakin kuin nollia ja ykkösiä.
Täytyy tosin muistaa, että voin tietenkin olla poikkeuksellisen huono ohjelmoimaan, mikä ei todellakaan ole mahdottomuus, mutta puskaradion kertoman tiedon mukaan en ole yksin mielipiteideni kanssa.
Toivon, että oppilaiden antamista palautteista viisastuneina tutkinto-ohjelmien suunnittelijat siirtäisivät kurssin vapaaehtoiseksi. Toinen vaihtoehto olisi, että osaston professorit tekisivät radikaaleja muutoksia niin kurssin käytännön järjestelyihin kuin sen vaatimuksiinkin.
Tulipahan tässä vuodatettua, mutta kyllä se helpotti. Toivottavasti tulevat teekkarit ja kurssin kävijät saisivat kohtuullisemman työmäärän puurrettavaksi, jotta ohjelmoinnista ei jäisi ikuista painajaista ja paskaa makua. Niin kuin joku on sanonut (en muista kyllä kuka), niin voisihan se ohjelmointi kivaakin olla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Aivan mahtavan hieno tuo "binääriopiskelija" sana ja hyvässä yhteydessä lanseerattu. Mietitkö blogatessasi, mitä oikeasti vaatii olla aito binääriopiskelija? Se vaatii tuhottomasti nollia ja ykkösiä!
011000100110100101101110011000010
110000101110010011010010110111101
110000011010010111001101101011011
001010110110001101001011010100110
0001
Samaista C-kurssia alkukeväästä suorittaneena voin todeta, ettei täysin käsittämätöntä työmäärää ainakaan helpota kurssihenkilökunnan arroganssi. Oikeastaan on täysin uskomatonta, että kyseinen kurssi on pakollinen EST-opiskelijoille - samaan aikaan monin verroin hyödyllisemmät 4op:n sähkövoimatekniikan kurssi ja tuotantotalouden poj ovat vapaaehtoisia.
Laskennallisestihan yhtä opintopistettä vastaava työmäärä on 26,7 tuntia.
Se että olet saanut fysiikasta noin pienellä työmäärällä opintopisteitä kertoo joko siitä, että kyseisen kurssin työmäärä on väärin arvioitu kurssin järjestäjien toimesta, tai että olet lahjakas fysiikassa.
Ohjelmoinnin kurssin työmäärä on onnistuneesti arvioitu ja suhteutettu saataviin opintopisteisiin, mikäli laskelmasi vaaditusta työajasta oletetaan oikeiksi.
Lähetä kommentti